Flera biltillverkare har börjat använda bioplaster i sina bilar. Hittills har dock användningen oftast inskränkt sig till mindre inre och yttre design- och inredningsdetaljer, samt kupé- och stolklädsel, visst kablage, etc., men nu går japanska Mazda Motor Corp. i fronten för ett nytänkande, när man börjar använda bioplastmaterial i större exteriördelar i bilarnas karosser.
(2018-01-29) Tillsammans med kemi- och polymerföretaget Mitsubishi Chemical Corp har biltillverkaren Mazda Motor utvecklat en växtbaserad polykarbonat-plast, som man kallar Durabio. Bioplasten används bland annat för tillverkning av front och grill i 2017 års modell av bilen Mazda CX-5 compact crossover.
Enligt en talesman för Mazdas team i Hiroshima, Japan, är bioplasten Durabio mycket bättre än konventionell oljebaserad plast, eftersom den har ett ”överlägset kemiskt motstånd”, vilket gör att den bioplastbaserade fronten på modellen Mazda CX-5 betydligt bättre motstår påverkan från damm, grus och andra vägpartiklar.
Enligt Mitsubishi Chemical Corp har Durabio-plasten också överlägsna egenskaper, när det gäller slagmotstånd, värmebeständighet och förmåga att motstå tidsrelaterad söndervittring jämfört med såväl fossila plaster som andra bioplaster. Durbio-plasten kan tillverkas med en spegelliknande, jämn yta och kan ges effektfulla och livliga färger genom tillsättande av olika färgpigment.
En annan fördel med den biobaserade polykarbonaten Durabio är att den utan behov av någon beläggningsprocess får en hård yta, som motstår repor, etc. Detta reducerar behovet av användande av flyktiga organiska föreningsemissioner under tillverkningsfasen, enligt Mazda Motor.
”När det gäller ytdesignen överträffar Durabio-delarna våra förväntningar och ger en finish av högre kvalitet än traditionella, sprutmålade delar”, säger en av Mazdas talesmän.
Durabio-plasten användes första gången av Mazda i 2016 års modeller av Mazda MX-5 Miata och Mazda CX-9, men då gällde det mindre inre och yttre delar. Plasten har också använts av franska Renault till mindre delar på instrumentpanelen till modellen Clio och redan 2013 använde japanska biltillverkaren Suzuki Motor, som också samarbetat med Mitsubishi Chemical, Durabio-plast i inredningsdetaljer i Suzuki Hustler och senare i modellen Suzuki Alto Lupin.
Bioplasten Durabio är alltså välkänd och beprövad inom bilindustrin, men Mazda går nu i fronten genom att ta steget ut och använda bioplasten i större karossdetaljer i sina bilar. Andra biltillverkare lär snart följa efter.
Jerry Pettersson/JP Press Agency © 2018
jp.press@comhem.se