Finsk ”cellulosapåse” belönas av Ellen MacArthur-stiftelsen

PUBLICERAD: 27 januari 2018
Finska tekniska utvecklingscentrat VTT har utvecklat en cellulosabaserad halvtransparant bioplastpåse, som nu belönats av stiftelsen Ellen MacArthur Foundation.
VTT är en av fem vinnare, som stifltelsen belönar, och som solidariskt får dela på prissumman en miljon US-dollar (ca åtta miljoner kronor).

(2018-01-27) VTT:s halvgenomskinliga påsar är tillverkade genom att man kombinerar cellulosabaserade filmer, vilka har olika egenskaper. Resultatet blir ett halvgenomskinligt och plastliknande biobaserat material, som är lämpligt till förpackningar för såväl torra som feta produkter, exempelvis nötter, snacks, kaffe, kryddor, russin, etc.

Ali Harlin är forskningsprofessor vid VTT.

Genom kombinationen av olika cellulosafilmer kan man ”skräddarsy” det transparanta bioplastmaterialets egenskaper, så att det motstår exempelvis gaser och fuktighet. Det går också att tillverka påsar med effektiva barriärer, vilka hindrar fetter och mineraloljor i produkter att tränga igenom materialet.

Bioplastpåsarna kan dessutom värmeförseglas, vilket gör förslutningsprocessen enkel.

”Om en motsvarande förpackning skulle tillverkas av ett enda cellulosabaserat material, som skulle uppfylla alla krav, så skulle förpackningen bli mycket tung och tjock. Men nu kan vi –.genom att optimera strukturen och kombinationen av cellulosalager – förbättra de tekniska egenskaperna och minska mängden material, som används”, säger Ali Harlin, som är forskningsprofessor vid VTT.

Professor Harlin uppskattar att det nya biobaserade förpacxkningsmaterialet kan framställas och marknadsföras kommersiellt inom tre till fem år.

Jerry Pettersson/JP Press Agency © 2018