Finska teknologiföretaget Woodly Oy har utvecklat materialet Woodly, som är ett biobaserat plastmaterial med cellulosa från trä som råvara.
(2022-03-02) Woodly är en helt ny typ av kolneutralt och träbaserat material för hållbara förpackningar och produkter och kan användas för att ersätta traditionell fossilbaserad plast. Materialet innehåller ingen traditionell plast och är återvinningsbart. Materialet sägs också ha de bästa egenskaperna som finns hos traditionell oljebaserad plast.

Woodly betecknas som en biobaserad plast och materialet har testats av TÜV Österrike, som intygar att det innehåller 40 – 60 procent biobaserade material. Målet för Woodly Oy är att öka det biobaserade innehållet i framtiden.
Den huvudsakliga råvaran i Woodly-materialet är FSC-certifierad cellulosa från trä. Woodly är inte biologiskt nedbrytbart eller komposterbart men kan återvinnas tillsammans med annat plastavfall.
Nyligen har Woodly-materialet också fått en större lansering i Finland genom att finska energi- och bränslebolaget St1 börjar använda värmesförseglade take away-påsar till färdiga smörgåsar (bilden överst), som säljs i deras HelmiSimpukka ”landsvägsrestauranger”.

Take away-påsen i Woodly-material har utvecklats i samarbete med HelmiSimpukka och finska flexibla förpacknings- och plastföretaget Amnerplast.
”Utvecklingen av påslösningen tillsammans med HelmiSimpukka och Amerplast har varit spännande och inspirerande. Vi ser många nya möjligheter för att etablera liknande värmeförseglade lösningar för take away-påsar i andra produktkategorier”, säger Jaakko Kaminen, VD för Woodly Oy.
Med den nya förpackningslösningen i Woodly-material vill HelmiSimpukka minska matsvinnet, öka konsumentåtervinningen och även förbättra de förpackade sandwich-produkternas kvalitet och hållbarhet.
”Smörgåsar förpackade i Woodlys värmeförseglade take away-påsar behåller fräschören ännu längre än i en traditionell plastpåse. Dessutom är filmen gjord av förnyelsebart material och lämpar sig för återvinning, det vill säga i linje med vårt ansvarstänkande”, säger Emil Huttunen, marknads- och konceptchef för HelmiSimpukka-kedjan.
Text Bo Wallteg & JP Press
Jerry Pettersson/JP Press Agency © 2022
jp.press@jppa.one