Gratis NBF-webinar: Intressant om PHA - bioplasternas sovande jätte

PUBLICERAD: 9 mars 2022

När Nordisk Bioplastförening (NBF) arrangerar ett gratis webinar den 30 mars kommer man bland annat att informera om bioplasten PHA, som betecknas som ”bioplasternas sovande jätte”.

(2022-03-09) Tre intressanta och kunniga experter med anknytning till bioplast finns på webinarets föredragningslista:

Edvard Hall, VD för Lundbaserade bioteknikföretaget Bioextrax AB, kommer att tala om PHA, som han kallar ”bioplasternas sovande jätte”! Bioextrax har utvecklat en patenterad extraktionsteknologi, som innebär att man kan producera PHA-bioplast och PHA-baserade material med organiska avfallsprodukter som fjädrar och slakteriavfall som råvaror…

Föredragshållarna på NBF-webinaret 30 mars: fr.v.; Edvard Hall, Bioextrax, Mats Jeppsson, Emballator och Tiina Tuominen, Woodly.

Mats Jeppsson, som är innovationschef på Emballator Packaging Innovations, ska tala om ”The Emballator way of developing the bio-PP packaging”. Hans föredrag kommer att handla om hur förpackningskoncernen Emballator utvecklar och testar förpackningar som hinkar och burkar tillverkade av biobaserad polypropen.

Tiina Tuominen, hållbarhets- och kommunikationschef på finska Woodly Oy, kommer att berätta om företagets intressanta plastliknande material Woodly, som till stor del är tillverkat med cellulosa från trä som råvara. Woodly-materialet används i dag bland annat till värmesförseglade take away-påsar för färdiga smörgåsar, som säljs i Finland av energibolaget St1:s vägrestauranger HelmiSimpukka.

Moderator är Bo Wallteg.

Moderator för webinaret är Bo Wallteg, chefredaktör för nord emballage och packnews.com samt styrelsemedlem i NBF.

Webinaret ”Short news about bioplastics” är gratis och öppet för alla intresserade. Datum är alltså den 30 mars 2022 och webinaret äger rum mellan kl. 10.00 och kl. 11.00. Mer info och registrering, etc HÄR.

Jerry Pettersson/JP Press Agency © 2022