Högaktuellt NBF-webinar om framtiden för svensk biomassa

PUBLICERAD: 9 november 2023

Den 22 november arrangerar Nordisk Bioplastförening ett högaktuellt och kostnadsfritt webinar om framtiden för svensk biomassa och biomassans möjligheter att ge Sverige en ledarroll för globala omställning mot net zero.

(2023-11-09) I webinaret medverkar representanter från tre inspirerande företag som jobbar med framtagning av verkligt hållbara lösningar för att ersätta fossila bränslen hela vägen från biomassa till förädling till bioplast och till innovativ konvertering av ren biomassa till produkter som snowboards, skateboards, möbler med mera.

Talare vid webinaret är (uppifrån): Krisztina Kovacs-Schreiner, Lixea, Christopher Carrick, Lignin och Anders Breitholtz, PaperShell.

Klimatsmarta material från biomassa och innovation inom detta område är en lösning på den globala plastindustrins kris. Bioplaster, som produceras av förnybara resurser som växter, träd och avfall, är ett hållbart alternativ, som har potential att minska miljöpåverkan från plastproduktion och avfallshantering.

En av de viktigaste fördelarna med biomassa är dess potential att avsevärt minska koldioxidutsläppen, genom att biomaterialen skapas från förnybara källor genom fotosyntes, där koldioxid absorberas när biomassan växer. Detta leder till en cirkulär koldioxid-neutral ekonomi och minskar växthuseffekten kopplad till traditionell plastproduktion och beroendet av fossila bränslen.

Bioplast från biomassa erbjuder en möjlig lösning på problemet med plastföroreningar. Bioplasterna kan konstrueras för att brytas ned till ofarliga substanser, vilket minskar ansamlingen av icke-återvinningsbart plastavfall på soptippar och i havet.

Utveckling och produktion av klimatsmarta material från biomassa kan också stimulera ekonomisk tillväxt och skapa arbetstillfällen i Sverige inom sektorn för förnybara resurser, vilket främjar en grön ekonomi.

De tre företag, som kommer att medverka i webinaret, är Lixea, Lignin Industries och PaperShell och de representeras av Krisztina Kovacs-Schreiner, Christopher Carrick respektive Anders Breitholtz.

Webinaret är, som vanligt med NBF:s webinarer, kostnadsfritt. Det börjar kl 10.00 onsdagen den 22 november och beräknas pågå cirka en timme.

Mer info och registrering HÄR.

Jerry Pettersson/JP Press Agency © 2023