Imponerande program på Nordic Bioplastic Conference i Köpenhamn

PUBLICERAD: 8 mars 2023

Torsdagen den 13 april är det dags för årets upplaga av Nordic Bioplastic Conference i arrangemang av bland annat Nordisk Bioplastförening. Ett imponerande program väntar på deltagarna och platsen blir liksom i fjol Industriens Hus i Köpenhamn.

(2023-03-08) Arrangörer förutom Nordisk Bioplastförening är Plastindustrien i Danmark, IDA Polymer och DI Dansk Teknologisk Institut.

Platsen för Nordic Bioplastic Conference blir Industriens Hus, beläget vid Rådhusplatsen i Köpenhamns centrum.

Arrangörerna skriver i sin förhandsinfo att Nordic Bioplastic Conference 2023 kommer att samla experter från bioplasternas hela värdekedja, vilka kommer att uppdatera branschen om utvecklingen inom området. Förutom fallstudier från branschen och marknads- och applikationsöversikter kommer evenemanget också att innehålla input från experter, beslutsfattare och konsulter.

En imponerande rad av nationella och internationella talare kommer att medverka på Nordic Bioplastic Conference 2023 inklusive representanter från EU:s generaldirektorat för miljö och från den danska miljöstyrelsen. Övriga talare representerar råvaruleverantörer, plastkonverterare, varumärkesägare, certifieringsorgan och organisationer. Bland företag etc. som medverkar kan nämnas Biobag, CJ Biomaterials, Emballator, Natureworks, Baltic Control Certification, Woodly, BASF, TotalEnergies Corbion, Greenway Denmark, m fl.

Årets konferens syftar till att uppdatera deltagarna om breda trender och nya material och produkter inom bioplastområdet. Uppdateringarna är indelade i två teman: Massbalans och Biologisk nedbrytbarhet, där man dels kommer att förklara begreppet ”massbalans” och diskutera detta i relation till biobaserade och bioderiverade produkter, dels diskutera och informera kring begreppet ”biologisk nedbrytbarhet”. Som en del i informationen kring biologisk nedbrytbarhet kommer den danska miljöstyrelsen att presentera resultaten av sin forskning om biologiskt nedbrytbara plastapplikationer och utveckla konsekvenserna för industrin.

Mer information, anmälan, etc. finns HÄR!

Jerry Pettersson/JP Press Agency © 2023