Kraftig försäljningsökning av Tetra Pak-förpackningar med bioplast

Text:Jerry Pettersson
PUBLICERAD: 3 juni 2024

Från år 2021 till år 2023 ökade Tetra Pak sin försäljning av förpackningar innehållande växtbaserade polymerer med drygt 46 procent. Det framgår av en vetenskaplig studie som Tetra Pak nu publicerat.

(2024-06-03) I studien undersökte Tetra Pak livsmedels- och dryckestillverkares inställning till hållbarhet, i dag och om fem år och resultaten i studien visar att dagens livsmedels- och dryckesföretag arbetar för att minska användningen av plast som ett svar på konsumentefterfrågan. Tre av de fem vanligaste hållbarhetslöftena från företag handlar om att minska användningen av plast och 77 procent av dem uttrycker en vilja att acceptera kostnaderna för att införa hållbara arbetsrutiner.

Hälften av företagen i undersökningen uppgav att konsumentefterfrågan är den huvudsakliga katalysatorn bakom beslutet att införa nya hållbara lösningar på tillverknings- och processområdet. Svaren är ett eko av uppfattningarna i en separat konsumentundersökning som Tetra Pak har utfört om förpackningar. Den visade att köpavsikten bland närmare tre av fyra svarande (74 procent) ökade om ett företag pratade om miljöfrågor, samtidigt som 42 procent ansåg att en ”hållbar förpackning” berättigade ett högre pris. Det gör att industrin kan känna sig trygg med att införa en affärsmodell som minskar miljöpåverkan.

Gilles Tisserand, Tetra Pak. (Bild Tetra Pak)

”Tetra Paks innovationsstrategi drivs av förnybarhet och återvinningsbarhet för att säkerställa minskade koldioxidutsläpp och cirkulär användning av material och samtidigt tillgodose behovet av hållbara livsmedelsförpackningar. Forskningsrön visar att kartongförpackningar av konsumenter ses som den mest ´hållbara´ dryckesförpackningen, medan plast anses vara minst hållbart. Det är ett tydligt bevis på att vi är på rätt väg. Det räcker att konstatera att vi under år 2023 sålde 46 procent fler förpackningar, tillverkade med växtbaserade polymerer jämfört med år 2021, för att se att industrin verkligen vill ställa om”, säger Gilles Tisserand, Vice President, Climate & Biodiversity på Tetra Pak.

Av en fotnot till studien framgår att Tetra Pak under år 2021 sålde 7,1 miljarder förpackningar med växtbaserade polymerer. Under år 2022 ökade andelen till 8.8 miljarder förpackningar med växtbaserade polymerer och år 2023 såldes 10,4 miljarder Tetra Pak-förpackningar med växtbaserade polymerer. [I dessa volymerna ingår inte Blend in BIO (BiB) sålda i Brasilien. BiB är en blandning av 75 procent LDPE och 25 procent växtbaserad LDPE.]

Tetra Pak skriver i ett pressmeddelande om forskningsstudien att företagens fokus på miljöpåverkan tycks befinna sig vid en tippunkt, där andelen som ser behovet av att snabbt införa metoder som leder till lägre koldioxidutsläpp från världens livsmedelssystem förväntas öka med 10 procentenheter de närmaste fem åren – från 49 till 59 procent. När företagen fick frågan om hur leverantörer av förpacknings- och processlösningar kan bidra hänvisade 65 procent av företagen till vikten av produktutveckling, något som bekräftar den avgörande roll som innovation kan spela i den globala kampen mot klimatförändringar.

”Livsmedels- och dryckesindustrin befinner sig vid ett vägskäl där vi behöver stanna upp och hitta nya sätt att bedriva vår verksamhet för att bidra till att lösa klimatkrisen och hantera den oundvikliga inverkan denna har på industrins verksamhet och lösningar. De vänder sig till leverantörer som kan hjälpa dem att blomstra på en marknad med allt tuffare konkurrens och vi står fast vid vårt löfte om att dra vårt strå till stacken och fortsätta innovationsarbetet för att utveckla ny forskning, samarbetande ekosystem och produkterbjudanden”, säger Gilles Tisserand.

Hela pressmeddelandet från Tetra Pak, jämte fotnoter, kan läsas HÄR!

Jerry Pettersson/JP Press Agency © 2024
jp.press@jppa.one

Bilden överst:
Tetra Stelo Aseptic är en av flera typer av dryckesförpackningar från Tetra Pak som innehåller växtbaserade polymerer. (Bild Tetra Pak)

Senaste nytt

flag-mercia-utvald
Gaia Biomaterials siktar in sig på den väldiga brasilianska marknaden
nbf-meeting-25-utvald
NBF:s årsmöte: Förnyat förtroende för föreningens ordförande
good-choice-utvald-01
A Good Choice: ”Vår vision är en värld fri från skadlig plast!”
nbf-meeting-2025-utvald
Spännande föredrag på Nordisk Bioplastförenings öppna årsmöte
konferens-dk-utvald
Bioplastens utmaningar och möjligheter diskuteras i Köpenhamn i april
lantman-utvald
Lantmännen satsar på bioplaster med stärkelse och bioetanol som råvara