Rivaler inom bioplaster lanserar nya ”klibbfilmer” för livsmedel

PUBLICERAD: 27 mars 2020

Tyska BASF och italienska Novamont är två stora aktörer och rivaler inom bioplaster. Nu lanserar de samtidigt nya biobaserade, komposterbara och elastiska plastfolier, så kallade klibbfilmer, för inpackning av färska livsmedel som frukt, grönsaker, etc.

(2020-03-27) BASF har använt sitt certifierade polymermaterial ecovio och Novamont sitt Mater-Bi-material för att tillverka tunna och komposterbara plastfolier, som kan ersätta konventionella klibbfilmer av polyeten (PE).

BASF:s nya transparanta stretchfilm kallas Nature Fresh och den är utvecklad i samarbete med italienska Fabbri Group. Filmen kan appliceras antingen manuellt eller med automatisk förpackningsutrustning.

Nature Fresh-filmen är certifierat komposterbart enligt standarder för industriell kompostering och hemmakompostering. Den är också godkänd för livsmedelskontakt enligt amerikanska och europeiska standarder.

Novamont använder sitt bioplastmaterial Mater-Bi för tillverkning av sin nya elastiska och tunna livsmedelfolie. (Bild Novamont)

Novamonts egenutvecklade Mater-Bi-plastfolie är bionedbrytbar och komposterbar och den betecknas av företaget som ”ett grundläggande genombrott i vårt sortiment av biologiskt nedbrytbara och komposterbara filmer för livsmedelsförpackningar”. I sin tillverkning använder Novamont naturliga råvaror som stärkelse, cellulosa och vegetabiliska oljor.

Den nya Mater-Bi-folien är lämplig för inpackningar av färska livsmedelsprodukter som frukt och grönsaker och den kan användas i de flesta existerande förpackningsmaskiner. Filmen kan användas vid lokal inpackning hos större livsmedelsbutiker eller vid automatiserad inpackning hos större livsmedelsleverantörer. Filmen uppges ha hög transparens, antidimeffekt och god mekanisk styrka. God andningsförmåga ger färska produkter lång hållbarhet.

Jerry Pettersson/JP Press Agency © 2020