Axfood ersätter miljontals fruktpåsar av fossil plast med bioplastpåsar

PUBLICERAD: 18 oktober 2017
Dagligvarukoncernen Axfood, där bland annat Hemköp och Willys ingår, ska ersätta fruktpåsar av fossil plast med bioplastpåsar, tillverkade av brasilianska Braskems sockerrörsbaserade ”I´m Green”-polyeten. Förändringen ska göras i Axfoods samtliga egna butiker och när den är helt genomförd omfattar den totalt cirka 170 miljoner påsar om året.

(2017-10-18) Axfood skriver i ett pressmeddelande att man med åtgärden flyttar fram sina positioner ytterligare för att minska användandet av plastpåsar av oljebaserad plast.

”Övergången till fruktpåsar av sockerrör är ett viktigt led i att ytterligare minska den totala klimatpåverkan”, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood.

Bioplastpåsarna tillverkas av sockerrösbaserad ”I´m Green”-polyeten, som är brasilianska Braskems varumärke.

För hela Axfood-koncernen, där även Axfood Närlivs med Tempo och Handlar´n ingår, innebär bytet till fruktpåsar av sockerrörsbaserad bioplast ett minskat koldioxidutsläpp med drygt 60 procent per år.

Övergången till de nya påsarna sker successivt under hösten, i takt med att lagren av de oljebaserade plastpåsarna töms. Först ut är två Hemköpsbutiker i Stockholm i slutet av november. Bytet av samtliga fruktpåsar beräknas vara helt genomfört i början av nästa år. Påsarna är återvinningsbara och sorteras med vanlig plast.

”Det sker många positiva initiativ för att minska klimatpåverkan i vår bransch just nu och givetvis hoppas vi att andra följer vårt exempel och helt överger fruktpåsar av fossil plast i butikerna”, säger Åsa Domeij.

Axfood skriver att man arbetar strategiskt för att minska den totala plastförbrukningen. Bärkassar av sockerrörsbaserad bioplast och pant på saft- och juiceflaskor är initiativ, som Axfood var först med i dagligvarubranschen. Just nu genomförs dessutom ett test, där kunderna kan panta bärkassar på Hemköp vid Torsplan i Stockholm, ett initiativ som fler butiker nu tar efter. Vidare används numera bioplast som emballage för Axfoods egna varumärke Garants sortiment av frukt och grönt.

Jerry Pettersson/JP Press Agency © 2017