BioInnovation ger PulPac stöd för utveckling av miljövänliga barriärer

PUBLICERAD: 22 maj 2021

Göteborgsbaserade utvecklingsföretaget PulPac, som utvecklar torrformade cellulosaprodukter, har beviljats stöd för barriärutveckling inom det svenska innovationsprogrammet BioInnovation.

(2021-05-22) PulPac skriver i ett pressmeddelande att målet med projektet är att utveckla radikalt nya material och utvärdera applikationsmetoder, som möjliggör integrering av fler miljövänliga hydro– eller oleofoba barriärer i torrformningsprocesser (Dry Molded Fiber).

Projektet är ett samarbete mellan ledande aktörer kring kemi- och materialframtagning i Sverige, där bl.a. Nordic Barrier Coating kommer att bidra med expertis inom utveckling av icke-vävda material, integrera banbrytande kemi och laminering av barriärer på cellulosabaserade material.

Ove Larsson är Chief Technology Officer på PulPac AB. (Bild PulPac)

Ett framgångsrikt utfall av projektet kommer att möjliggöra skapandet av flera typer av helt hållbara förpackningsprodukter med höga barriäregenskaper med skydd mot exempelvis fetter och väta.

”Utvecklingen av vårt torrformningskoncept Dry Molded Fiber går framåt i rask takt och vi ser att det sker otroligt mycket spännande på marknaden kring hållbara kemier, barriärer och material. Vi ser fram emot att hypotespröva dessa ledande innovativa lösningar inom torrformning och ser mycket ljust på möjligheterna kring att industrialisera dessa”, kommenterar Ove Larsson, Chief Technology Officer på PulPac AB.

PulPac skriver att projektet, givet bevisade hypoteser, kommer att driva upptagningen av Dry Molded Fiber i de mest utmanande förpackningsapplikationerna.

Jerry Pettersson/JP Press Agency © 2021