ecovio® EA från BASF första cellplasten med högt innehåll av bioplast

Text:patrik
PUBLICERAD: 19 oktober 2016
Tyska polymer- och kemikoncernen BASF lanserar ett nytt cellplastmaterial, där merparten av plasten består av komposterbar och nedbrytbar bioplast.
Enligt BASF är cellplasten, som fått beteckningen ecovio® EA det första expanderade cellplastmaterialet, som till övervägande delen är baserat på biopolymerer och som är certifierat nedbrytbart. Materialet består av BASF:s nedbrytbara ecoflex®-polymerer och bioplasten PLA, baserad på mjölksyra från majs eller andra sockergenererande växter som maniok, m fl.
basf-biocellplast
Transportlåda av ecovio® EA.

(2016-10-19) Enligt tillverkaren kan biocellplasten användas till flera olika applikationer, där man i dag använder konventionella oljebaserade cellplastmaterial. Egenskaperna hos ecovio® EA gör att materialet sägs vara speciellt lämpligt till olika typer av transportemballage till värdefullt och känsligt gods, där hög slagtålighet och robusthet är viktiga kriterier.

Produktegenskaperna hos ecovio® EA liknar dem hos konventionell EPS (Expanded Polystyren) och materialet uppvisar hög energiabsorption och motståndskraft, även när det utsätts för upprepade belastningar i form av slag och stötar.

BASF skriver att det höga innehållet av bioplast i materialet och den certifierade komposterbarheten är speciellt attraktiva där konventionella cellplastapplikationer inte längre uppfyller kundernas krav och där en biobaserad och bikologiskt nedbrytbar lösning är önskvärd.

Jerry Pettersson/JP Press Agency © 2016