Medlemmar i Nordisk Bioplastförenings styrelse på scenen i Malmö

PUBLICERAD: 28 november 2023

Magnus Hedenmark har gjort sitt första framträdande som ordförande i Nordisk Bioplastförening. Det skedde på konferensen Pack & Plast, som hölls på Slagthuset i Malmö den 23 november.

(2023-11-28) Det primära budskapet från Magnus Hedenmark var att man måste förstå de överordnade principerna för att kunna lösa plastfrågan.

”I Sverige tror vi märkligt nog att klimatfrågan löses bara för att den fossila plasten återbrukas och sedan återvinns några varv. Kolet hamnar i vilket fall i atmosfären, om vi inte slutar med fossilt”, konstaterade Magnus Hedenmark, vars slutsats var: ”Gärna återvinning men den kan inte kompensera det fossila innehållet.”

Mats Jeppsson berättade om Emballators syn på bioplaster. (Bild Bo Wallteg)

På scenen återfanns även NBF-styrelsemedlemmen Mats Jeppsson, som är innovationschef på Emballator AB.

Mats Jeppsson berättade i sin presentation om Emballator-koncernens utveckling av nya förpackningar, om användningen av återvunnet material samt hur Emballator ser på möjligheterna med bioplaster.

Text: Bo Wallteg

Jerry Pettersson/JP Press Agency © 2023

Bilden överst: Nordisk Bioplastförenings ordförande Magnus Hedenmark ”in action” på Slagthusets scen i Malmö..! (Bild Bo Wallteg)