NBF-webinar om bionedbrytbarhet och med intressanta produktnyheter

PUBLICERAD: 23 november 2022

Den 30 november arrangerar Nordisk Bioplastförening (NBF) ett gratis webinar, där man ger en områdesanalys av bionedbrytbarhet och presenterar flera intressanta produktnyheter på bioplastområdet.

(2022-11-23) Analysen om bionedbrytbarhet av biobaserade plastmaterial är baserad på en undersökning, som utförts av konsultföretaget Trossa på uppdrag av Bioinnovation. Analysen presenteras av Johanna Wachtmeister (längst t.v. på bilden ovan), konsult på Trossa.

Från Orkla Foods Sverige kommer Elna Hallgard (tvåa fr v på bilden ovan) att ge konkreta exempel på hur företaget infört biobaserad plast på några av sina förpackningar och från företaget Gaia Biomaterials berättar FoU-chefen Konrad Rosén (ej på bild) om företagets nya och unika biobaserade termoformningsmaterial, som klarar uppvärmning i mikrovågsugn och som är avsett för hemkompostering.

Kjell Lorén (tvåa fr h i bilden ovan) från Cyclups Nordics ska berätta om ett non-plastic och komposterbart fossilfritt granulat, som är tillverkat av vetehalm och Jonas Norell (längst t.h. på bilden ovan) från LindePac berättar om ett nytt fiberbaserat, hållbart och bionedbrytbart material som ska kunna ersätta konventionell cellplast, så kallad EPS.

Moderator för webinaret är Bo Wallteg (ej på bild), chefredaktör för nord emballage och packnews.com samt styrelseledamot i Nordisk Bioplastförening.

Webinaret, som hålls på svenska, börjar kl. 14.00 onsdagen den 30 november och pågår till ca kl. 15.15.

Mer info och anmälan HÄR!

Jerry Pettersson/JP Press Agency © 2022