Nedbrytbar bioplast med liknande egenskaper som fossil polypropen

PUBLICERAD: 1 september 2021

Sydkoreanska företaget LG Chem har utvecklat en bionedbrytbar bioplast som man påstår har mekaniska och andra egenskaper som är mycket lika de som kännetecknar konventionell, oljebaserad polypropen (PP).

(2021-09-01) LG Chems nya bioplast består till 100 procent av biomaterial med majsbaserad glukos och obehandlad glycerol som råmaterial. LG Chem hävdar att man genom en egenutvecklad teknik och förbättrade produktionsprocesser kunnat framställa en PP-lik bioplast, som har förbättrad flexibilitet/töjningsegenskap och transparens jämfört med andra jämförbara biologiskt nedbrytbara plastmaterial.

LG Chem skriver att andra jämförbara plastmaterial vanligen måste blandas med andra plaster eller additiv för att uppnå önskad flexibilitet och andra egenskaper, medan LG Chems nedbrytbara bioplast utgör ett enda homogent material, som har den kvalitet och de egenskaper som kunderna efterfrågar.

LG Chem framhåller specifikt det faktum att deras nedbrytbara PP-liknande bioplast har en flexibilitet som är överlägsen andra befintliga bioplasters och att deras bioplast behåller sin transparens även efter bearbetning, eftersom den inte behöver blandas upp med icke-transparenta additiv eller andra plastmaterial.

Jerry Pettersson/JP Press Agency © 2021

Bilden överst: Flexibilitet och transparens kännetecknar den nya PP-liknande bioplasten, enligt tillverkaren sydkoreanska LG Chem. (Bild LG Chem)