Premiär i USA för världens första vattenflaska i bioplasten PHA

PUBLICERAD: 28 november 2022

Kalifornien-baserade företaget Cove har utvecklat världens första dricksvattenflaska i bioplasten polyhydroxyalkanoater (PHA). Nu premiärlanseras den helt biologiskt nedbrytbara flaskan i ekologiska butiker i Los Angeles.

(2022-11-28) Det var för drygt två år sedan, som Cove tillkännagav att man som första företag hade utvecklat en dricksvattenflaska i PHA. Enligt Cove är deras PHA-flaska helt bionedbrytbar och komposterbar och sägs brytas ner fullständigt till koldioxid, vatten och organiskt material. Även flaskans förslutningskork är tillverkad av PHA. Den fullständiga nedbrytningen sägs ske även om flaskan hamnar i havet.

Cove är den första dricksvattenflaskan som tillverkas i bioplasten PHA. (Bild Cove)

De PHA-flaskor, som nu lanseras hos ekologiska kedjan Erewhon, har volymen 20 ounces (ca 0,6 liter) och de börjar säljas den 1 december i Erewhons sex butiker i Los Angeles samt online på cove.co

För att accentuera bioplastflaskans minimala miljöpåverkan är flaskorna försedda med en mycket sparsam grafik, som dessutom är tryckt med ett bläck tillverkat av alger.

”Att vi nu etablerar oss inom detaljhandeln är en viktig milstolpe för Cove”, säger Alex Totterman, grundare och VD för Cove.

Cove uppger att ekologiska företaget Erewhon kommer att låta sina kunder deponera använda PHA-flaskor i speciella sopkärl för komposterbara material, varefter de sedan skickas till en lokal kompostverksamhet för biologisk återvinning.

PHA är biobaserade termoplaster, framställda genom mikrobiell jäsning (fermentering) av kolbaserade råmaterial. Egenskaperna hos PHA-polymerer kan styras och anpassas, beroende på hur specifika kombinationer av olika monomerer inkorporeras i polymerkedjan.

En framträdande egenskap hos PHA-plaster är att de är mångsidiga och att de är biologiskt nedbrytbara och komposterbara. Enligt Cambridge Consultants är den biologiska nedbrytnings- och komposterbarheten hos PHA-produkterna så bra, att dessa kan kasseras tillsammans med matavfall och sedan brytas ner i industriella komposteringsanläggningar. Detta inte bara gynnar miljön utan eliminerar dessutom behovet av sortering, materialseparering och tvätt.

Jerry Pettersson/JP Press Agency © 2022