Regionalt SKAPA-pris till bioplastföretaget Gaias grundare

PUBLICERAD: 11 oktober 2017
En jury bestående av representanter från ALMI Skåne och Svenska Uppfinnarföreningens lokala föreningar har beslutat att tilldela Helsingborgsbaserade bioplastföretaget Gaia BioMaterials grundare Åke Rosén 2017 års SKAPA-pris för Skåne för hans arbete med att skapa produkter av förnyelsebar råvara, som därefter går att omvandla till förnyelsebar energi.
En glad Åke Rosén med sitt SKAPA-diplom.

(2017-10-11) ”Det är alltid trevligt att bli uppmärksammad för sitt arbete, men att få ett pris för innovatörer, som instiftats till Alfred Nobels minne värmer litet extra”, säger Åke Rosén i en kommentar till priset.

Beslutet meddelades den 4 oktober och priset delades ut av landshövding Anneli Hulthén vid en ceremoni under kvällen på High Court i Malmö.

”Det känns framförallt bra att juryn i Skåne beslutat sig för att premiera en innovation, där miljötänk står i fokus, med tanke på de utmaningar, som vi som samhälle står inför och som kommer resultera i allvarliga konsekvenser om inget görs”, säger Åke Rosén.

Med utmärkelsen följer även möjligheten för Åke Rosén att koras till hela Sveriges SKAPA-vinnare 2017, vilken utses bland de regionala vinnarna vid en prisceremoni den 9 november i Stockholm.

”Jag ser fram emot att åka upp till prisutdelningen i november, det blir inspirerande att se vilka övriga pristagare, som utsetts på regional nivå”, avslutar Åke Rosén.

Jerry Pettersson/JP Press Agency © 2017