RISE och Apple har utvecklat ett nytt biobaserat förpackningsmaterial

PUBLICERAD: 19 april 2024

Svenska forskningsinstitutet RISE har tillsammans med Apple utvecklat ett unikt biobaserat skum med egenskaper, som tyder på att det skulle kunna ersätta sådana fossilbaserade polymerskum-material, som ofta används till förpackningar, isolering och lättviktskompositer.

Henrik Bagewitz, RISE. (Bild RISE)

(2024-04-19) ”Utvecklingen av nya biobaserade material är en viktig del i omställningen för att minska vårt fossilberoende. RISE:s roll är att driva hållbar omställning och innovation i nära samarbete med industrin. Samarbetet med Apple kring biobaserat skum är ett utmärkt exempel på detta”, säger Henrik Bagewitz, VP Business Development, RISE.

Det nya materialet är ett cellulosa-baserat skum, som har uppvisat goda egenskaper, som exempelvis motstånd mot kompression (materialet expanderar efter att det utsatts för tryck). Materialet har också en enhetlig och liten porstorlek, vilket ger en estetiskt tilltalande struktur.

En stor fördel är att materialet kan återvinnas tillsammans med vanligt papper och att processen för att tillverka skummaterialet är jämförelsevis enkel.

Bild ur RISE:s och Apples gemensamma White paper.

RISE skriver i ett pressmeddelande att materialet har en mängd användningsområden. Förutom att det kan användas i förpackningar kan det också användas inom bland annat fordonsindustrin och som byggmaterial.

”Sverige har ett starkt industriellt arv inom skogsindustrin och ett mycket stort fiberkunnande. På RISE har vi både de testanläggningar, som krävs för den moderna bioekonomin, samt hög kompetens inom lagstiftning och regleringar. Vi är även vana vid att samarbeta och har en stark innovationskultur. Detta sammantaget gör att vi kan samla aktörer i hela kedjan från råvara till varumärkesägare. Nu vill vi ta nästa steg med detta nya unika material och går därför ut brett och söker intressenter, som vill vara med och driva utvecklingen framåt”, säger Henrik Bagewitz.

Forskningsresultaten kring det nya biobaserade skummaterialet finns presenterade i ett White paper från RISE och Apple. Klicka HÄR!

Jerry Pettersson/JP Press Agency © 2024