”Bioplastics – Making the difference” var temat, när organisationen European Bioplastics höll sin årliga globala konferens i Berlin i slutet av november. På konferensen framkom att bioplasterna fortfarande bara svarar för en bråkdel av all plast, som används, men det pågår mycket spännande utveckling i bakgrunden, en utveckling som lägger grund för en optimism inför framtiden.

(2018-02-26) Den senaste statistiken visar att den totala produktionen av biobaserade material ligger på strax över två miljoner ton på global basis, det innebär under en procent av den totala plastproduktionen. Under de kommande åren förutspås en tillväxt på cirka 20 procent enligt European Bioplastics. Det är något, som också bekräftades från flera håll under konferensens två dagar. Många producenter planerar för att skala upp produktionen eller för en nystart. Dessutom får branschen draghjälp av EU-kommissionens sikte på en cirkulär ekonomi och ett större politiskt stöd för bioekonomin totalt sett.
Förpackningar är absolut största användare av biobaserade material. Cirka 1,6 miljoner ton går dit. Det kanske inte är konstigt – biobaserade förpackningar är ett utmärkt sätt för varumärkesägare att hålla kontakt med konsumenterna och visa att man gör något för att minska påverkan på miljön.
Den tolfte konferensen lockade runt 330 personer från bioplastindustrins värdekedja. 200 företag från 30 länder var närvarande och bland stora, välkända varumärkesägare märktes PepsiCo, Danone, Nestlé Waters, Marks & Spencer, m fl.
Nordisk Bioplastförening fanns förstås också på plats i Berlin, bland annat genom medlemmen förpackningstidningen nord emballage och nyhetssajten packnews.se. Och som vanligt passade packnews/nord emballages chefredaktör Bo Wallteg och frilansmedarbetaren Des King från The Write Stuff på att filma och intervjua ett antal intressanta föredragshållare och deltagare på konferensen. Dessa intervjufilmer (på engelska) finns nu på Bioplastkanalen på Youtube.
Här är länkarna till filmerna:
NaturALL Bottle Alliance – Danone and Nestlé Waters in alliance
PepsiCo´s sustainability strategy and the role of bioplastics
The M&S journey to a sustainable future and the role of biopolymers
PEF – High quality bioplastics with superior properties for the packaging industry
Caterpillars & mealworms – the new magical solution to plastic waste management
Bioplastics market date update 2017
Jerry Pettersson/JP Press Agency © 2018
jp.press@comhem.se