Nordisk Bioplastförening satsade stort med ett digert seminarieprogram på förpackningsmässan Scanpack 2022, som genomfördes 4 – 7 oktober på Svenska Mässan i Göteborg.
(2022-10-12) På Pioneer-scenen i F-hallen presenterade NBF dagligen under mässveckan en rad prominenta experter som gav lägesrapporter och informerade om intressanta innovationer och trender på bioplastområdet.
Bland de engagerade experterna kan speciellt nämnas Oliver Buchholz, som är kommunikationschef för den europeiska bioplastorganisationen EUBP (European Bioplastics). Uppdelat på två seminarier (onsdagen och torsdagen) gav Oliver Buchholz en initierad och viktig uppdatering om bioplastens status inom EU och EU-kommissionen under rubriken ”EU Policy Update: Regulatory Environment for Bioplastics in the Making”.
Nils Andersson, som är ansvarig för marknadskommunikation hos Helsingborgsföretaget Gaia Biomaterials, berättade om företagets biomaterial Biodolomer, som man utvecklat så att man nu även kan tillverka livsmedelstråg, som kan värmas i mikrovågsugn.
Från bioplastföretagen Bioextrax och Helian Polymers kom cheferna och medgrundarna Edvard Hall respektive Ruud Rouleaux som berättade entusiastisk om hur bioplastens sovande jätte PHA nu håller på att vakna!
Elna Hallgard från Orkla Foods Sverige informerade om hur man ser bioplast i livsmedelsförpackningar som en del av hållbar plastanvändning, och Mats Jeppsson, innovationschef på Emballator Packaging Innovation, berättade hur man tacklat utmaningen att använda biobaserade material i tunnväggiga förpackningar.
Bo Wallteg, styrelsemedlem i NBF och chefredaktör för nord emballage och Packnews.com, gav sin syn på aktuella förpackningstrender och ställde frågan om bioplasten kan vara lösningen på plastfrågan, och från Duni AB kom hållbarhetschefen Erik Lindroth och informerade om hur man inom Duni anser att fossilfritt är en viktig väg in i den cirkulära ekonomin.
Från bioplastproducenten FKuR Kunststoff kom arbetande styrelsemedlemmen Patrick Zimmermann som höll ett initierat föredrag kring hur det behövs olika lösningar på olika marknader för att bioplasten ska komma in i den cirkulära ekonomin.
Förutom de intressanta lunchseminarierna på Pioneer-scenen, så hade NBF också en stor monter i nära anslutning till scenen (bilden överst), där man informerade om föreningen och dess syfte och verksamhet. I montern fanns också en omfångsrik exposé över bioplast- och biomaterialbaserade produkter, som tillverkas och marknadsförs av flera av föreningens medlemsföretag.
Jerry Pettersson/JP Press Agency © 2022
jp.press@jppa.one