Stora Ensos ligninprodukt LineoTM vinner innovationspris

PUBLICERAD: 12 november 2018
Stora Ensos ligninbaserade produkt LineoTM har av Institution of Chemical Engineers (IChemE) tilldelats utmärkelsen Innovative Product Award 2018.
LineoTM by Stora Enso lanserades tidigare i år och är ett biobaserat lignin som kan ersätta oljebaserade material, vilka används bland annat till papperslaminering.
Lignin utgör 20 – 30 procent av trävirkets sammansättning.

(2018-11-12) Stora Ensos lignin vann den prestigefyllda utmärkelsen i konkurrens med produkter från globala jättar som Dow och Johnson Matthey.
Juryn valde Stora Ensos produkt med motiveringen: ”för att ha skapat ett nytt biobaserat och hållbart material som ersätter användningen av fossila bränslen i ytskikt och lim”.

”LineoTM är en av Stora Ensos främsta förnybara produkter”, säger Markus Mannström.

Lignin är en av de viktigaste beståndsdelarna i ett träd och utgör 20–30 procent av virkets sammansättning. Trots detta har lignin huvudsakligen kasserats av massa- och pappersindustrin. Stora Enso har insett råmaterialets potential och mångsidighet och att det kan användas inom många olika områden, där man idag använder fossilbaserade material. Lignin kan exempelvis ersätta oljebaserade material, som används i hartser för plywood, OSB-skivor (oriented strand board), fanerlaminatträ (LVL), papperslaminering och isoleringsmaterial. Stora Enso söker också nya användningsområden för LineoTM, t.ex. i formaldehydfria bindningsmedel och i kolfiber- och energilagringsapplikationer.

”LineoTM är biobaserat och passar utmärkt för företag, som vill ha alternativ till oljebaserade produkter. LineoTM har många potentiella användningsområden i olika branscher och främjar användningen av naturliga och biobaserade resurser. Vi menar att allt som tillverkas av fossilbaserade material i dag kan tillverkas av träd i morgon”, säger Markus Mannström, chef för Stora Ensos division Biomaterials.

Stora Enso bedriver sedan år 2015 industriell utvinning av lignin vid sin fabrik i Sunila i Finland, där den årliga kapaciteten är 50.000 ton. Företaget är världens största producent av lignin.

Jerry Pettersson/JP Press Agency © 2018