Godisprodukten ”Ahlgrens bilar” kallas ”Sveriges mest köpta bil” – i år fyller den 70 år och har samtidigt fått ny design och en förpackning som till stor del består av ”grön” bioplast.


(2023-08-29) Varumärkesägaren Cloetta skriver i ett pressmeddelande att Ahlgrens bilars nya påsdesign inkluderar landskapsmotiv inspirerade av svenska landsvägar. Bilarna finns med olika smak och varje smak har fått ett anpassat landskap utifrån smakprofil. Typsnittet och logotypen har moderniserats med mjukare former och dessutom har påsens ”fönster” nu fått en form som efterliknar godisbilarnas former.
”Med den nya designen vill vi inspirera konsumenter till lekfullhet och glädje” säger Clara Salomon, Senior Brand Manager på Cloetta

Förutom den nya förpackningsdesignen är även materialet i godispåsen nytt och består nu av ett ”grönt” förpackningsmaterial som kallas PlantPack och som tagits fram av Cloetta. Materialet består av upp till 50 procent av biopolyeten (bio-PE) som tillverkats med sockerrör som råvara.

”Cloetta har ambitiösa klimatmål som syftar till att minska utsläppen av växthusgaser i enlighet med Parisavtalet. Genom att använda förpackningsmaterial med viss del växtbaserad plast närmar vi oss vårt övergripande klimatmål om att minska vårt klimatavtryck med 46 procent före är 2030”, säger Marielle Carlsson, Sustainability Affairs på Cloetta.
Cloetta skriver att det är första gången på 15 år som Ahlgrens bilar får ny förpackningsdesign.
Jerry Pettersson/JP Press Agency © 2023
jp.press@jppa.one
Började med misslyckade marshmallows
Historien om Ahlgrens bilar som fått epitetet ”Sveriges mest köpta bil” började år 1953 då Ahlgrens godisfabrik i Gävle bestämde sig för att försöka börja tillverka marshmallows. Resultatet blev inte alls som man hade tänkt sig – istället för den tänkta marshmallow-formen blev det små skumgodisbitar som till formen liknade bilar..!.
Men bilarna smakade gott och man bestämde sig för att inte ändra någonting och börja sälja ”godisbilarna”. Till en början kallades godisprodukterna för Skumbilar och de såldes i godiskiosker för ett öre styck…
Under 70-talet fick de namnet Ahlgrens bilar och nu har de ”rullat” i mer än 70 år. Under åren som gått har det tillkommit en del nya modeller och färger, men originalets smak är och förblir orörd. (Källa Cloetta)
Bilden överst: Ahlgrens bilar har fått ”grön” kostym i form av en godispåse med upp till 50 procent bioplast i förpackningsmaterialet. Den nya bioplastpåsen lanserades redan innan den nya designen introducerades.